fredag 29. juni 2012

PLUKKETID: Jordbær!

Det er ikke ordentlig sommer før jordbærne er modne! Endelig kan vi fråtse i disse deilige, røde bærene!

De er gode å spise som de er, eller kanskje som "cocktailbær" til en fresh sommerdrink? . .

. . . . så har vi markjordbærne, da . . . dèt er sommer, det!




Jeg har mitt hemmelige markjordbærsted . . . Hver sommer plukker jeg flere liter. Ja, jeg er tålmodig. For det må man være, skal det bli mengder:o)
Å servere sine gjester markjordbær-krem, det er alltid en suksess. En riktig gourmet-dessert!

Jeg har postet oppskrift på markjordbær-krem før, men her har du den igjen, om du har lyst til å lage:

HELENES MARKJORDBÆR-KREM 
(til ca. 4 personer)

3 dl. fløte
 3-4 ss sukker
2 ts. vaniljesukker
Piskes til krem.
Ca. 1/2 liter markjordbær, som røres sammen med ønsket sukkermengde.
(Jeg synes det trengs ganske mye sukker i bærene, men det er bare å smake det til som det passer deg best)

Bland sammen rørte, sukrede jordbær med kremen

Spar noen jordbær til pynt på toppen:o)
 
VELBEKOMME!!







21 kommentarer:

  1. Hei Helene. Ååhh det ser bare så lekkert ut! Nydelig og fristende..mmmm..Jordbær er noe av det beste jeg vet. Et hemmelig markjordbær sted, hørtes ut som en drøm:) Heldige deg! Ønsker deg en herlig helg. Klem Ellen.

    SvarSlett
  2. Bare herlig..og nydelige bilder!:)

    SvarSlett
  3. Mmmmmmhhhhh LECKER :-))))
    I love strawberrys!!!

    Kind regards, Birgit

    SvarSlett
  4. Den kremen din så meeeeget god ut da! nam nam :) jeg vil så markjorbær i hagen, men er så mye katter her som tisser overalt :(

    Ha en fin helg -
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  5. Mmmmm, dette hörtes godt ut. Jeg er så heldig å ha både modne jordbär og markjordbär i hagen, kanskje får lage litt sånn krem i helgen :-)
    Klem!

    SvarSlett
  6. Vad gott det ser ut! Älskar jordgubbar!

    SvarSlett
  7. Hei Helene!
    Tusen takk for koselig ord som legger igjen på bloggen min!

    Deilige jordbær du viser. Finnes vel ikke noe mer sommerlig, enn norske søte røde bær!

    Ha en fin sommerlørdag! klem

    SvarSlett
  8. Åhhh, det hørtes rågodt ut=) Det må jeg sannelig prøve når jeg bare finner de søte markjordbærene. Jeg synes at når det først er jordbærsesong skal man spise mye jordbær man bare orker=) Fin helg til deg. Vibeke

    SvarSlett
  9. Nu rinner snålvattnet.....smultron och jordgubbar med grädde..kan det bli bättre??? Vi frossar ocksp i jordgubbar från det egna landet och igår gjorde jag hemgjord vaniljglass till dem mums.
    Ha en underbar sommarhelg.
    Kram Lotta

    SvarSlett
  10. Smukt og lækre jordbær ;-) god weekend..klem

    SvarSlett
  11. Your pictures of luscious strawberries has prompted me to attempt the recipe. Thanks.

    SvarSlett
  12. Dette så bare utrolig godt ut. Nå vet jeg hva jeg må dra for å kjøpe i dag. Jordbær er jo bare så utrolig godt, synd jeg ikke vet om noen markjordbær steder i nærheten. Ha en riktig fin helg videre! :o)

    SvarSlett
  13. For noen skikkelig fristende sommerbilder! Jordbær er absolutt noe av det beste som finnes :)

    Så koselig at du la deg til som følger hos meg :)
    ha en fortsatt fin helg!
    Ingrid

    SvarSlett
  14. Å som jeg fikk lyst på markjordbær nå :)
    Heldig du som har ditt eget jordbær sted.
    Ha en fortsatt fin helg :)
    Klem

    SvarSlett
  15. nam nam nam!!! Jordbær er noe av det beste som finnes!!

    SvarSlett
  16. Jeg venter på at det skal bli bær på mitt "smultronställe". Alt er nok noe seinere hos oss, men det blomstrer villig der, så det blir nok bær snart. :-)

    SvarSlett
  17. Mmmmm... fristende innlegg, nå fikk jeg lyst på jordbær!! :) Flotte bilder og herlig dessert du frister med :)

    God søndag!
    Eli Kristin

    SvarSlett
  18. Oi det så virkelig godt ut:))

    SvarSlett
  19. Nydelig blogg du har:)
    Tusen takk for fine ord!
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)