fredag 6. juli 2012

SNART MODNE TOMATER! - +litt annet i drivhuset:o)

Nå, i uke 27, begynner tomatene å få den rette fargen. Bare noen få dager til nå, så kan vi spise de første tomatene:o) Her ser du sorten "Favorita", som er en cherrytomat.







Bifftomatene "Marmelade" vokser også, men har ennå ikke fått sin rødlige farge...




Chili-planten står full av større og mindre Chilli, men jeg venter på rødfargen også her. På lappen står det "Early Jalapènjo". Jeg trodde den var grønn, jeg, men de er avbildet i rødt. Så da er det bare å vente og se...



Men - hva har skjedd med agurkplantene? De har bært så godt, men så plutselig begynner bladene å bli gule. Blomstene tørker inn og lager bare små, gule, inntørkede agurker... Jeg vanner godt, for jeg vet at agurker skal ha mye vann. Men jeg skjønner ikke hva dette kan være... Det kommer fremdeles noen agurker...
Er det noen som har greie på hva dette kan skyldes?

God Helg!

15 kommentarer:

  1. Hei!
    Her var det mye godt, og så flotte tomater som du har! Jeg har bare blomster enda, men det er håp :)

    Lurer på om du må gjødsle agurken din. Jeg bruker kukompost i jorda, pluss at jeg gjødsler også med flytende når jeg vanner!

    Lukke til og nyt alt det gode! Klem

    SvarSlett
  2. Så godt å kunne høste egne tomater..de så nydelige ut! Har en plante på terrassen, men tror aldri det kommer frukter på den..i så fall skal jeg sannelig legge bildet ut:)
    Ha ei riktig god helg, klem;)

    SvarSlett
  3. Hmm med gule blader tenkte jeg at de har fått for mye vann. De skal jo ha mye vann da , men.. Klem

    SvarSlett
  4. Å så flotte tomater , det finnes ikke noe bedre.

    God helg , Maritklem.

    SvarSlett
  5. Hei Helene:)
    Så deilig med modne tomater:)..mine har ennå et stykke igjen før de er modne..gleder meg:)
    Agurken...ikke helt sikker på det der..men jeg har også sett at noen småagurker er gule...tenkte jeg hadde slurvet med gjødsel...skal lese litt..så finner vi utav dette:)
    Takk for nydelig premie:))
    God helg:)

    SvarSlett
  6. Så flotte tomater.
    Så flink du er til å følge opp drivhuset ditt.
    Her har det ikke kommet blomster på tomatplanta ennå, jeg har bare en drivbenk, og den står åpen nå fordi planta har blitt for høy.

    Fin helg til deg!
    - AC

    SvarSlett
  7. Min agurkplante blei sonnda æ fikk lus og midd i drivhuset mitt her tidligere, den kasta æ for den blei så pjusk.
    Men gjødsel må både denog tomatene ha, men regner med at du gjødsler :=)

    Tomatene dine så nu friske og hærlige ut, kos dæ med dem, for de e så sunne og spise, Helen.

    Ha en fin fredag og helg,

    klem fra Lisbeth <;)

    SvarSlett
  8. Hi Helene,

    I love your pictures!!!

    fräulein glücklich

    SvarSlett
  9. Hi Helene,

    LEKKER!!!!!!
    I love tomatoes!!!

    Kind regards, Birgit

    SvarSlett
  10. Eg ane ikkje ka som e i veien med agurkplantene dine Helene. Sjøl så planta eg både tomater og agurk i blomsterjord med naturgjødsel. Vanning får dei nok av hjemma, så det sleppe eg og tenka på.

    Ha ei fortreffelige helg :)

    SvarSlett
  11. Så flink du er,og så er det sikkert veldig kjekt å gro slikt selv:) Har faktisk drivhus,men intr er der ikke-ennå?
    Håper du får til agurkene:))

    SvarSlett
  12. Vad fina bilder. Mina tomater blommar bara än så länge. Men det blir nog tomater av dem med. Har dem mot väggen i en upphöjd bädd bakom fönsterglas. Öppet på sidorna men det växer... Ha det bra. Åsa

    SvarSlett
  13. Så masse flotte grønnsaker du har dyrket! Ikke noe smaker så godt som skikkelig hjemmelaget:)

    SvarSlett
  14. Mmmmmm så mye godt. Ingenting er så godt som hjemmedyrka grønnsaker.
    Regner med du er flink med både gjødsling og vanning. Men kan ikke blitt for mye vanning da ?

    SvarSlett
  15. Synes utsnittene og fargenen dine er så flotte!
    God sommer til deg :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)